Förändringens
6F

Spearmint Business

Alla mina projekt och uppdrag, korta som långa, följer en arbetsmodell som utvecklats och blivit allt tydligare och mer stringent över tid. Jag kallar den Förändringens 6F, eftersom den leder till någon typ av förändring, förnyelse och framtida önskad position. Modellen är intuitiv och självklar. Ändå väldigt användbar som ledstång för att driva projekten framåt. Både för mina kunder och för mig som projektledare och förändringsledare.

Modellens styrka är dess enkelhet. Startpunkten är alltid fördjupning. Med det menas en djupdykning i problemet och de omgivande delarna som är relevanta för projektet. Här fördjupar jag oftast genom analys av befintlig data eller insamling av ny. Det innebär allt ifrån datamining till djupintervjuer med representanter från intressentgrupperna. Oftast flera olika typer av data. Allt för att skapa de bästa förutsättningarna för den fördjupade förståelsen som är nästa steg. Det är alltid lika spännande att få borra mig djupare, skaffa mig insikter och dra slutsatser av den fördjupade informationen.

Fördjupa

Finns det något mer spännande att få djupdyka i ett ämne, en fråga, en problematik eller vilken annan utmaning som helst? Nu menar jag främst den typ av utmaningar som kommer i form av uppdrag i det professionella livet.

Jag är säkert inte ensam om det, men jag blir verkligen exhalterad av att få fördjupa mig. Att börja rycka i trådar, gräva i databaser, intervjua människor i målgruppen, prata med experter, diskutera med intressenter, lyssna på gurus – vad kan vara roligare än det?

Alla mina projekt startar med en fördjupning. Det är då data samlas in, struktureras och förbereds för att kunna analyseras. Och data kommer i många former. Det kan vara allt från kunddata från CRM-system, beteende-data från analysverktyg och transaktionssystem till kvalitativ data från intervjuer eller insamlad kvantitativ data från undersökningar. Det är projektets typ och grundläggande frågeställning som avgör vilken data.

Förstå

Oavsett vilken fördjupning som valts så är det nästkommande steget att förstå vad som samlats in. Det är i analysens upprepande vridande och vändande som mönster skymtas och embryon till insikter träder fram. När målet är att förstå så ter sig vägen dit ofta snårig och ibland till och med frustrerande. Många hypoteser testas och förkastas. En idé som verkat ha stöd i data visar sig inte hålla. Börja om igen och igen.

Processen till förståelse kan ta tid. Men det är värt det. Med reflektion, upprepning och nya tester så kommer insikterna till slut. Den här fasen lämpar sig ypperligt för workshop-format, där deltagarnas olika funktioner och kompetenser på ett effektivt sätt kan bolla olika perspektiv – och en gemensam bild och förståelse växer fram.

Förtydliga

En stor och komplex mängd data kan vara, trots den omvandlats till slutsatser och insikter, svår att föra vidare och dela. Då behöver den förenklas, förklaras portioneras upp, förtydligas och förklaras på det sätt målgruppen kan, vill och har förmåga att ta till sig.

Det handlar om att förenkla så att resultaten kan kommuniceras, visualiseras, delas och spridas. Det kan handla om att skapa modeller, prototyper, MVP:s (minimal viable products) och andra förenklade men tydliga representationer av slutsatser, insikter eller resultat.

Här jobbar jag med ett nätverk av riktigt duktiga kollegor av grafiska designers, PowerBI-experter och datavisualiserare.

Förmedla

I det här steget är projektets insikter, slutsatser eller resultat förenklade, väl paketerade och förberedda. Nu är det dags att förmedla det till projektets målgrupp, intressenter eller mottagare.

Givetvis är målet här att rätt budskap ska nå rätt målgrupp vid rätt tillfälle – och på rätt sätt. Det kan handla om allt från att presentera muntligt F2F på ett arbetsmöte, en roadshow, train-the-trainer-upplägg, en videopresentation, en animering till en roadshow över landet. Allt beroende på vad som är bäst sätt att förmedla för det specifika projektets målsättning och målgrupp.

Är så glad för mitt stora, kompetenta nätverk ur vilket jag kan hämta

Förankra

Förankring, ytterligare ett nyckelsteg för att projektet ska drivas vidare. För mig är det den process som inleds med förmedlings-steget och som sedan förstärks genom fortsatta kommunikationsaktiviteter och engagemang.

Förändra

Det här är början – inte slutet på det riktiga förändringsarbetet. Förändringens 6F är bara förberedelserna för det stora jobbet: själva förändringen. Att initiera, implementera och driva vidare. Att hålla i och att hålla ut. Med alert beredskap att justera, omnavigera och att hantera de hinder och utmaningar som påträffas under resans gång.

Föregående
Föregående

Hur får man med sig resten av gänget på "Hållbarhetsresan"?

Nästa
Nästa

Projektledare vs Förändringsledare